loading...

دوربین مداربسته / اخبار تکنولوژی حفاظتی و نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / نصب دوربین مداربسته / دوربین مداربسته هایک ویژن

بازدید : 238
يکشنبه 1 اسفند 1400 زمان : 14:33

فیش بی ان سی یکی از ابزارهای کاربردی در هنگام نصب دوربین های مداربسته به حساب می آید که در اصل رابطی برای کابل های کواکسیال نیز به شمار می رود. همچنین برای اتصال دوربین های مداربسته به دستگاه DVR عموما از فیش های BNC استفاده می شود.

کاربردهای دیگر فیش BNC

BNC مخفف عبارت British Naval Connector است. اگر بخواهیم در خصوص کاربردهای مختلف این نوع فیش مثال هایی بیاوریم می توان چنین گفت که از فیش اتصال BNC به جز دوربین مداربسته در تلویزیون ، سیگنال های ویدیویی ، بعضی از شبکه های کامپیوتری و… استفاده می شود. این نوع فیش با کابل های RG59، RG58 تا RG179 و RG316 سازگار می باشد. نکته و شباهت فیش های BNC با انواع دیگر اتصال دهنده ها در این است که این فیش ها نیز به صورت نری و مادگی می باشند و به هم وصل می شوند.

انواع فیش BNC

فیش های بی ان سی را می توانید در سه نوع مختلف لحیمی، پرسی و پیچی در بازار پیدا کنید. هر کدام از این فیش های BNC برای قابلیت خاصی طراحی شده اند.

فیش BNC لحیمی

در این نوع از بیش های BNC کابل ها و فیش ها از طریق لحیم کردن با یکدیگر متصل می شوند به همین دلیل در هنگام اتصال در این نوع از فیش های بی ان سی به دستگاه هویه برای لحیمکاری نیاز خواهید داشت.

فیش BNC پرسی

بر خلاف فیش های لحیمی در این نوع از فیش های BNC نیاز به دستگاه هویه نیست و کابل و فیش را از طریق پرس شدن قطعات به یکدیگر متصل می کنند. بجای دستگاه هویه در این نوع فیش به ابزاری جهت پرس کردن نیاز خواهید داشت.

فیش BNC پیچی

همانطور که از نام این نوع فیش مشخص است، از پیچ برای اتصال فیش با کابل استفاده می شود. به دلیل ساده بودن استفاده از فیش های BNC پیچی این نوع فیش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد چرا که بدون نیاز به ابزار هویه و یا ابزار پرس، تنها با یک پیچ گوشتی می توانید کابل را به فیش متصل کنید.

اجزای کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و در نتیجه برای اتصال این کابل ها به فیش های BNC ابتدا باید اجزای مختلف کابل کواکسیال را بشناسید. کابل کواکسیال از 4 قسمت پوشش بیرونی، شیلد، مغزی و عایق داخلی تشکیل شده است.

پوشش خارجی: پوشش خارجی کابل وظیفه محافظت از کابل را بر عهده دارد.

شیلد : شیلد کابل نیز وظیفه مراقبت از کابل را در برابر نویزهای مغناطیسی دارد.

مغزی : هسته کابل است که وظیفه انتقال تصویر را عهده دار می باشد.

عایق داخلی: این بخش وظیفه جدا کردن مغزی کابل از شیلد را دارد.

طریقه اتصال کابل کواکسیال و فیش BNC پرسی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، جهت اتصال کابل RG59 به فیش پرسی نیاز به ابزار آچار پرس است. در صورت استفاده از فیش پرسی جهت اتصال مراحل زیر را باید انجام دهید.

1- در ابتدا حلقه یا رینگ مربوط به فیش را قبل از برداشتن روکش کابل کواکسیال، بر روی کابل سوار نمایید.

2- با استفاده از کاتر قسمتی از روکش کابل کواکسیال را بردارید تا رشته های شیلد آن نمایان شود.

3- شیلد ها را کنار بزنید و روکش مغزی کابل را به نحوی برش دهید که مغزی مشخص شود.

4- پین سوزنی و طلایی فیش را بر روی مغزی کابل قرار دهید. سپس با آچار پرس، اقدام به پرس می کنیم به نحوی که مغزی کابل به کلاهک سوزنی شکل کاملا متصل شود.

5- حال در مرحله آخر پین سوزنی فیش که به کابل RG59 پرس شده است را داخل فیش BNC قرار دهید. پس از آن حلقه فیش BNC را که در ابتدا بر روی کابل قرار داده بودیم طوری به طرف فیش می بریم که رشته های شیلد به بدنه فیش متصل شوند. در پایان نیز با آچار پرس رینگ را به بدنه فیش و همچنین رشته های شیلد متصل می کنیم.

اتصال کابل کواکسیال به فیش BNC لحیمی

ابتدا هویه خود را داغ کرده و فیش را باز نمایید.

کابل را مانند مراحل قبلی که گفتیم لخت کنید و از حلقه فیش رد کنید.

سپس قسمت گیره فیش را باز کنید به طوری که کابل داخل آن قرار بگیرد و شیلد کاملا زیر گیره قرار بگیرد.

در مرحله بعد مغزی فیش را داخل قسمت لحیم فیش قرار دهید و گیره فیش را سفت کنید.

سپس قسمت مرکزی فیش را لحیم کنید.

در پایان می توانید جهت جلوگیری از اتصال بدنه و مغزی با چسپ قسمت لحیم شده را با چسب عایق بندی نمایید.

بازدید : 243
يکشنبه 1 اسفند 1400 زمان : 14:32


از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است ؟ این سوالی است که ذهن من را در چند ماه گذشته درگیر کرده بود.! دوربین های مداربسته در انواع و ابعاد مختلف در تمام فضاهای زندگی روزمره انسان رخنه کرده اند و در نتیجه در همه اماکن تجاری و عمومی و خصوصی می توانید این دوربین ها را ببینید. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور می توان فهمید در یک مکان دوربین مداربسته نصب شده است و آیا این دوربین ها فعال هستند یا نه؟ ما در این مطلب به شما راهکارهایی معرفی می کنیم تا بتوانید به روش های مختلف فعال بودن دوربین های مداربسته یک مکان را بررسی کنید و در صورت لزوم از مکان دقیق آنها با خبر شوید.

توجه به تغییرات لنز دوربین، نور چراغ های IR، استفاده از وای فای، استفاده از اپلیکیشن ها و تجهیزات ضد جاسوسی از جمله راهکارهایی است که می توانید برای بررسی فعال بودن دوربین های یک مکان استفاده کنید.

تغییر جهت لنزها

برای شروع بررسی دوربین های مداربسته یک محیط می توانید از بررسی لنزها شروع کنید. برخی از دوربین های مداربسته از لنزهای موتورایز استفاده می کنند و در نتیجه اگر از قابلیت زوم این دوربین ها استفاده شود حرکت لنز دوربین کاملا مشخص می شود.

همچنین در خصوص دوربین های PTZ باید چنین گفت که این مدل از دوربین مداربسته در جهت افقی و عمودی قابلیت جابجایی دارند و در نتیجه اگر دوربینی با این مشخصات در مکانی دیدید می توان مطمئن شد که دوربین ها فعال هستند.

نور قرمز کوچک بر روی دوربین

دوربین های مداربسته نسل جدید عموما با قابلیت دید در شب IR تولید می شوند. این قابلیت برای ضبط تصاویر محیط در شرایط نور کم استفاده می شود و با یک بررسی ساده قابل تشخیص هستند. در این دوربین ها نور IR به وسیله LED های کوچک که در اطراف لنز دوربین مداربسته قرار دارند منتشر می شود.

بنابراین می توانید اطراف لنز دوربین مداربسته را بررسی کنید و اگر نور قرمزی در این مکان مشاهده کردید مطمئن باشید که دوربین مداربسته فعال است.

استفاده از Wifi گوشی

دو روش قبل که شرح داده شد می تواند در مورد برخی از دوربین های مداربسته کارایی نداشته باشد. روش سوم برای تشخیص روشن بودن دوربین مداربسته استفاده از وای فای است. این روش برای دوربین های مداربسته مجهز به فناوری Wifi مورد استفاده قرار می گیرد.

با جست و جوی دستگاه های وای فای دار در گوشی خود می توانید از روشن بودن چنین دوربین هایی مطلع شوید.

استفاده از اپلیکیشن ها

اپلیکیشن هایی در اپ استور های مختلف وجود دارند که می تواند برای تشیخص دوربین های مداربسته یک مکان از آنها استفاده کرد. این اپلیکیشن ها به شما اطلاع می دهند که آیا دوربینی در اطراف شما وجود دارد یا خیر.

اگر دوربین در یک مکان روشن باشد در این اپلیکیشن ها مشخص می شود. برای مثال می توانید از اپلیکیشن های Hidden Camera Detector و Glint Finder برای این کار استفاده کنید.

تجهیزات الکترونیکی ضدجاسوسی

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است؟ آخرین روش برای پاسخ گویی به این سوال استفاده از تجهیزات ضد جاسوسی حرفه ای است. دوربین های مداربسته در ابعاد مختلف و با فناوری های متفاوتی در بازار وجود دارد و در نتیجه با روش های معمولی برخی از این دوربین ها را نمی توانید تشخیص دهید.

در حال حاضر استفاده از دوربین های مخفی بسیار ریز جهت جاسوسی از افراد مختلف رواج یافته است و با وجود غیر قانونی بودن این دوربین ها باز هم شاهد استفاده گسترده از این نوع دوربین ها هستیم.

برای شناسایی این دوربین ها وسایل الکترونیکی و آشکار سازهای مغناطیسی وجود دارد که می توانید به راحتی سیگنال های این دوربین ها را در مکان های مختلف شناسایی کنید.

بازدید : 245
يکشنبه 1 اسفند 1400 زمان : 14:31

فیلتر ICR در دوربین مداربسته : یکی از نقطه ضعف های بزرگ دوربین های مداربسته نسل قدیم عدم توانایی تصویر برداری آنها در شرایط نور اندک بوده است. در دوربین های نسل جدید سیستم های پیشرفته دیجیتال به کار برده شده است تا این نقص دوربین های مداربسته برطرف شود. فیلتر ICR یکی از این فناوری ها است که به دوربین توانایی تصویر برداری با کیفیت در هر شرایط نوری را می دهد. در ادامه این مطلب به توضیحاتی در خصوص این فناوری می پردازیم.

فیلتر ICR یا به اصطلاح IR-Cut filter Removable درواقع یک شاتر مکانیکی تعبیه شدن در دوربین های مداربسته است که معمولا از یک موتور کوچک، فیلتر های حساس به نور مادون قرمز و پنل های شیشه ای تشکیل شده است. مقایسه تصاویر موجود در دوربین های مداربسته دید در شب، در هنگام وجود و عدم وجود فیلتر ICR، تفاوت چشمگیری از لحاظ کیفیت دارند. این فیلتر توانایی افزایش نور دریافتی دوربین مداربسته از محیط را افزایش می دهد و از این طریق کیفیت تصاویر ضبط شده را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: نصب دوربین مدار بسته hikvision هایک ویژن

نحوه عملکرد سنسور ICR

همه ما می دانیم که چشم انسان تنها توانایی دیدن طیف نور مرئی را دارد، با این حال دوربین های مداربسته مجهز به سنسورهای سیلیکونی علاوه بر طیف نور مرئی نسبت به طیف های نور نزدیک به مادون قرمز نیز حساس هستند. این قابلیت باعث می شود که سنسور های سیلیکونی حتی در شرایط نوری ضعیف نیز بتوانند تصاویر با کیفیت ثبت کنند.

با این حال دوربین های مداربسته دارای فناوری ICR اگرچه توانایی ثبت تصاویر با کیفیت تری در شب دارند اما در طول روز این موضوع می تواند باعث کاهش کیفیت تصاویر و ایجاد نویز و بهم ریختگی تصویر ضبط شده شود. بنابراین این سنسور ها در طول روز نیازمند فیلتری هستند که مانع رسیدن نور مادون قرمز در طول روز به دوربین مداربسته شوند. این سنسور ها از نظر مکانیک دوربین مداربسته بین سنسور و لنز دوربین مداربسته قرار می گیرند و در هنگام شب یا شرایط کم نور محیط، کنار رفته و با ورود نور مادون قرمز تصاویر بهتری ضبط می شود. نکته مهم این است که با کنار رفتن فیلتر تصاویر ضبط شده به صورت سیاه و سفید خواهد بود.

وجود فیلتر های ICR در دوربین های مداربسته در هر مکانی مفید فایده هستند. از دوربین های کنترل ترافیک گرفته تا دوربین های نظارتی موجود در سطح شهر از ویژگی فیلتر ICR جهت ارائه تصاویر با کیفیت در طول روز و شب بهره می برند.

بازدید : 242
يکشنبه 19 دی 1400 زمان : 15:18

سرور دوربین مدار بسته چیست؟

سرور-دوربین-مدار-بسته-چیست-؟,,

سرور ها در واقع همان کامپیوتر های معمولی هستند که ظرفیت بالاتری داشته و توان گرافیکی پیچیده تری دارند و به عنوان سرویس دهنده اصلی به سایر کامپیوتر های موجود در شبکه همواره روشن و در دسترس اند. وظیفه یک سرور کامپیوتری، ذخیره، بازیابی و ارسال اطلاعات به سایر رایانه های موجود در شبکه است. مثال جالب این موضوع در مقیاس بزرگتر، شبکه کامپیوتری جهانی یا همان اینترنت است که وابسته به تعداد زیادی از سرورها در سرتاسر جهان است.
سرور ها در نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توانند به جای دستگاه های ضبط NVR مورد استفاده قرار گیرند. معمولا برای ضبط تصاویر در بستر تحت شبکه از دستگاه ضبط NVR جهت نظارت، کنترل و مدیریت مکان مورد نظر استفاده می گردد. اما گاهی اوقات به دلیل وجود سرور های قدرتمند با ظرفیت خالی در ادارات یا سازمان های بزرگ و یا به منظور ارائه عملکردهای تصویری پیچیده تر از سرور ها استفاده می شود.

محاسن استفاده از سرور

1. امکان نصب نرم افزار های متعددی بر روی سرور ها وجود دارد که هر کدام قابلیت ها و آپشن های متعدد و ویژه ای نیز دارند. این قابلیت ها در برخی از نرم افزار های vms مانند hikvision ivms و dahua pss رایگان است. اما در برخی دیگر مستلزم پرداخت هزینه است. مانند نرم افزار blue iris که نسبتا هزینه کمی دارد و یا نرم افزارهایی همچون milestone, exacq, Avigilon که مستلزم پرداخت هزینه بیشتری هستند.
2. سرور ها بسیار انعطاف پذیر بوده و می توانند از چندین هزار عدد دوربین در یک بستر تحت شبکه پشتیبانی کنند.
3. در سرور ها امکان نصب نرم افزار هایی وجود دارد که دارای قابلیت های پیشرفته ای همچون پلاک خوانی، تشخیص چهره، شمارش افراد، تشخیص عبور از خط، تشخیص نفوذ و ... هستند.
4. سرور ها دارای قابلیت و ظرفیت ذخیره سازی بالایی به مراتب بیشتر از NVR ها هستند. در نتیجه از امنیت بیشتری جهت ذخیره و بازیابی اطلاعات برخوردارند.
5. سرور ها با داشتن پردازنده های قوی در ساختار خود از سرعت عملکرد بالایی برخوردارند.

معایب استفاده از سرور

1. سرورها دارای مصرف برق بیشتری نسبت به دستگاه های ضبط NVR هستند و هزینه های آپدیت و نگه داری آنها نیز از NVR ها به مراتب بیشتر است.
2. قابلیت استفاده از تکنولوژی POE در سرور ها وجود ندارد. در نتیجه اگر تمایل به استفاده از POE در نصب دوربین مدار بسته وجود داشته باشد، هزینه زیادی را باید صرف خرید سوئیچ های POE نمود.

مقایسه کلی دستگاه ضبط NVR و SERVER


به دلیل آنکه اکثر مشتریان به دنبال راهی ارزانتر هستند کمتر از سرور و بیشتر از دستگاه ضبط NVR استفاده می نمایند. همچنین NVR ها نصب آسانتری نیز نسبت به سرورها داشته، مشکلات نرم افزاری کمتر و پایداری سیستمی بیشتری نیز نسبت به سرور ها دارند.
از مزیت های دیگر NVR نسبت به سرورهای کامپیوتری می توان به سوئیچ داخلی POE اشاره نمود که در کاهش هزینه ها نقش موثری داشته و در صورت استفاده از NVR دیگر نیاز به پرداخت هزینه جداگانه برای خرید POE وجود ندارد. اما با این وجود نمی توان از قابلیت هایی نظیر قدرت پردازش بالا، قابلیت های تصویری ویژه و نرم افزار های مختلف و .... در سرور ها چشم پوشی نمود.

به طور کلی برای انتخاب میان سرور و یا دستگاه ضبط NVR به فاکتور هایی نظیر بزرگی پروژه، مقیاس پذیری سیستم ها و از همه مهم تر چگونگی کارکرد باید توجه نمود. این فاکتورها تعیین کننده گزینه مناسب تر برای شما هستند. اخیرا NVR هایی به بازار آمده اند که قیمت بالاتری داشته و برخی از قابلیت های ترم افزاری مانند شمارش افراد در آنها وجود دارد.

نتیجتا به دلیل هزینه کمتر دستگاه های NVR، استفاده از این دستگاه ها در پروژه های کوچک مقرون به صرفه تر بوده و در صورت نیاز به افزایش تعداد دوربین های مدار بسته تحت شبکه در پروژه های بزرگ تر، که نیازمند به امکانات خاص نرم افزاری ویژه ای هستند، استفاده از سرورهای کامپیوتری پیشنهاد می گردد.

S/N یا نسبت سینگال به نویز دوربین مداربسته چیست؟

موارد متعددی پیش می آید که هنگام مشاهده تصاویر بر روی مانیتور، تصویر به نظرتان بسیار ناهموار و تا حدودی به هم ریخته به نظر می رسد.

نویز چیست؟

دشمن قطعی وضوح تصویر در مانیتور وجود نویز است، که تا حدودی در تمامی سیگنال های ویدئویی وجود دارد. نویز همواره در تصاویر وجود دارد، به ویژه هنگامی که در یک محیط کم نور ضبط می شوند. نویز خود را به صورت نقاط برفکی یا گرانیتی بر روی کل تصویر نشان می دهد. موارد بسیاری باعث ایجاد نویز در تصاویر می شوند مواردی از قبیل طراحی ضعیف مدار الکترونیکی، گرما، تاثیرات خارجی، امواج حاصل از دستگاه های مایکروویو، نصب دوربین مداربسته در نزدیکی خطوط برق فشار قوی، کابل کشی نامناسب و یا کابل های با کیفیت پایین، و… . مشکل وجود نویز در تصاویر مربوط به دوربین های آنالوگ است.

وجود نویز علاوه بر اینکه یک عامل تعیین کننده در کیفیت تصویر است، یک بار اضافی نیز برای فرآیند رمزگذاری محسوب می شود. این امر به طور قابل توجهی حجم داده ها را برای انتقال و ذخیره سازی افزایش می دهد و موجب اتلاف پهنای باند و فضای ذخیره سازی می شود.

نسبت S/N چیست؟

عامل مهم تعیین کننده تلورانس نویز، میزان نویز در سیگنال ویدئویی، یا همان نسبت سیگنال به نویز (S/N) است. به این دلیل میزان نویز را به صورت یک نسبت نشان می دهند که هر چه سیگنال قوی تر باشد به همان نسبت نویز سوار شده بر روی آن هم بیشتر خواهد بود. در این نسبت تا زمانی که قدرت سیگنال تصویر نسبت به نویز از مقداری معین بیشتر باشد، وضوح تصویر قابل قبول است.

برای داشتن وضوح کافی در تصویر نسبت سیگنال به نویز چقدر باید باشد؟

نسبت سیگنال به نویز در واحد دسی بل اندازه گیری می شود. هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر است و نویز کمتری در آن وجود دارد. این نسبت در دوربین های مداربسته معمولی حدود 50 دسی بل است که تصویر مناسبی ارائه می دهد. البته در برخی از برندهای دوربین مدار بسته مانند هایک ویژن این عدد تا 60 دسی بل نیز هست.

ردیاب خودرو

ردیاب سالمندان

آداپتور صنعتی

یو پی اس

بازدید : 235
يکشنبه 19 دی 1400 زمان : 15:17

شمارش افراد People Couning دوربین مداربسته چیست؟

شمارش-افراد-People-Couning-دوربین-مداربسته-چیست؟,,
دستیابی به آمار دقیقی از میزان تردد مشتریان و همچنین کارکنان مراکز اداری، تجاری و ... در ساعات مختلفی از شبانه روز می تواند به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان و کنترل فعالیت های پرسنل کمک شایانی کند. همچنین وقوع حوادث طبیعی یا غیر مترقبه مانند زلزله، آتش سوزی، جرم و جنایت و … نیز بر لزوم نصب سیستم های دارای قابلیت پردازش تصویر به منظور نظارت بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.
از این رو تولیدکنندگان سیستم های نظارتی و امنیتی با تولید نرم افزارهایی با قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر مانند شمارش افراد، تشخیص چهره، شناسایی پلاک خودرو و … در صدد رفع نیاز های کاربران برآمده اند.
Video Content Analytics و یا به اختصار VCA به معنی تجزیه و تحلیل کامپیوتری تصاویر ویدئویی در زمان واقعی، در دوربین های مدار بسته است. این عمل توسط نرم افزار های مخصوص موجود در دوربین مداربسته برای تشخیص سریع و شمارش افراد انجام می شود. در هنگام تنظیم سیستم مداربسته، می توان نتایج این تجزیه و تحلیل را در یک کامپیوتر مرکزی که مشاهده نمود.

الگوریتم شمارش افراد در دوربین مداربسته

در ابتدا دوربین شروع به بررسی پیکسل به پیکسل تصویر بین دو فریم متوالی می کند. برای اینکه دوربین بتواند حضور فرد را تشخیص داده و ردیابی کند ابتدا باید بتواند حرکت را در تصویر تشخیص دهد(Motion Detection). الگوریتم های خاصی در داخل نرم افزار شمارشگر تعریف می شوند که داده های آن می تواند بر اساس ویژگی های ظاهری یک انسان باشد. برای مثال داشتن دو دست، دو پا و یا اندازه عرض شانه ها که هر کدام به صورت جداگانه برای نرم افزار تعیین گردیده تا دوربین بتواند افراد را از سایر سوژ ها و اشیا تشخیص داده و عمل شمارش را به درستی انجام دهد.

نحوه عملکرد شمارشگر افراد

  1. ورودی ها و مناطق وسیع را می توان با اتصال چندین دوربین سقفی پوشش داد.
  2. ابتدا دوربین مدار بسته حرکات افراد را دنبال می کند.
  3. سپس دوربین به نرم افزار شمارنده متصل شده و با دقت بسیاری بالایی تعداد افرادی را که از منطقه مورد نظر عبور می کنند تشخیص داده و ثبت میکند.
  4. سپس اطلاعات بدست آمده به کامپیوتر مرکزی از طریق کابل، شبکه داخلی، اینترنت و ... منتقل می شوند.
  5. افراد با عبور از منطقه مورد نظر با توجه به جهت حرکتشان شمارش می شوند که می تواند از بالا، پایین، چپ یا راست باشد و بستگی به تنظیماتی که خودتان انجام داده اید دارد.
  6. در صورت لزوم می توانید برای بهینه سازی عملکرد دوربین و افزایش دقت شمارش، تنظیمات دستگاه را برای ورودی های مختلف تغییر دهید. برای مثال در ورودی هایی که نور کم است و سایه ها مانع از شمارش دقیق می شوند و یا تراکم جمعیت در محل زیاد است می توانید دقت و حساسیت نرم افزار را افزایش دهید.

برخی از مزایای این سیستم:

  • با استفاده از دوربین هایی با امکان شمارش لحظه ای افراد تردد کننده، امکان مقایسه آماری تعداد مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه در طول هفته و یا در مناسبت های خاص امکان پذیر است که این امر می تواند بر تحقیقات و روش های بازاریابی یک کسب و کار تاثیر گذار و کمک کننده باشد.
  • با استفاده از این تکنولوژی می توان ساعت های پیک حضور مشتریان در فروشگاه را تشخیص داد که این امر مدیریت یک مرکز تجاری را به مراتب آسانتر می سازد.
  • امکان بهینه سازی نحوه توزیع نیرو های انسانی را میسر ساخته و امکان نظارت بر آن را فرآهم می کند.

همانطور که می دانید هر فناوری دارای میزانی از درصد خطا است. نرم افزارهای شمارش گر افراد یا People Counting در دوربین های مدار بسته ای که تاکنون به بازار آمده اند دارای دقت و حساسیت نزدیک به 98 درصد می باشند. دوربین های مداربسته زیادی با برند های مختلف دارای این قابلیت هستند اما می توان گفت برند های هایک ویژن، داهوا ، بوش و اکسیس از جمله بهترین برندهای تولید کننده دوربین های نفر شمار هستند.

Bitrate در دوربین مداربسته

Bitrate یک مشخصه اطلاعاتی در دوربین های مداربسته و تجهیزات ضبط کننده مانند DVR یا NVR است. در این مطلب با مفهوم Bitrate و اهمیت آن بیشتر آشنا خواهید شد.

Bitrate چیست؟

تصاویر وقتی به صورت دیجیتال در می آیند دارای مشخصه های دیجیتال نیز میشوند. Bitrate یکی از مشخصه های انتقال و انالیز اطلاعات دیجیتال است. میزان Bitrate یک تصویر میزان حجم اطلاعات آن را مشخص می کند و معمولا رابطه مستقیمی با کیفیت آن دارد. البته در روش های فشرده سازی پیشرفته مانند H.264 سعی می شود بدون کاهش کیفیت اندازه و در نتیجه Bitrate تصاویر را کاهش داد. اما در دو تصویر با فشرده سازی یکسان تصویری که Bitrate بالاتری دارد به احتمال زیاد کیفیت بالاتری نیز دارد.

چرا Bitrate تجهیزات مداربسته مهم است؟

معمولا در سیستم های مداربسته قسمتی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد رزولوشن یا کیفیت نوری تصاویر است. این مشخصه ها میزان کیفیت تصویر تولید شده در دوربین را مشخص می کنند. تصویری که با کیفیت بالا تولید می شود باید توسط یک پردازشگر قوی در دوربین شبکه با دستگاه ضبط کننده DVR یا NVR آنالیز، فشرده سازی و ضبط یا پخش شود.

میزان Bitrate تجهیزات مداربسته دیجیتال مانند دوربین تحت شبکه، دستگاه DVR یا NVR مشخص کننده قدر آنالیز تصاویر آنهاست. در صورتی که شما تصاویر را با بالاترین کیفیت نیز در دوربین ایجاد کنید تنها در صورتی میتوانید از این تصاویر به خوبی استفاده کنید که از تجهیزات مداربسته شما قدرت آنالیز مطابق با آن تصویر داشته باشند.

میزان Bitrate چه تاثیری در سیستم مداربسته خواهد داشت؟

تجهیزات مداربسته با Bitrate پایین معمولا مجبور خواهند بود کم بودن بیت ریت را با یکی از روشهای زیر جبران کنند:

  • کاهش رزولوشن تصویر: یکی از روشهای بسیار رایج جبران سازی است. در این روش تصاویر با روزولوشنی کمتر از روزولشن واقعی آنالیز و ضبط می شوند.
  • کاهش فریم تصویر: کاهش تعداد فریم های تصویر نیز یکی دیگر از روش های کاهش Bitrate است.
  • فشرده سازی بیش از حد: از این روش به دلیل کاهش جدی کیفیت تصویر و تاثیر کم آن بر ظرفیت کمتر استفاده می شود. کاربرد این روش زمانی است که تولید کننده تلاش کند تجهیزات با Bitrate پایین را با رزولوشن بالاتر عرضه کند.

بسیاری از دوربین های تحت شبکه با روزولشن تصویر بالاتر از 3 مگا پیکسل تصاویر را با تعداد فریمی کمتر از 25 فریم در خروجی دارند. رابطه تعداد فریم و رزولوشن تصویر مانند یک ترازو است. در میزان بیت ریت ثابت هرچه روزولشن بیشتر باشد باید تعداد فریم کمتر باشد و بالعکس.

چرا تجهیزات را با Bitrate بالاتری تولید نمی کنند؟

افزایش میزان Bitrate به معنای افزایش میزان توانایی دستگاه در آنالیز تصاویر است و این موضوع به معنای افزایش شدید قدرت سخت افزاری دستگاه خواهد بود. از این رو افزایش Bitrate تاثیر بسیار زیادی بر روی هزینه تجهیزات مداربسته خواهد داشت. به صورت تجربی افزایش 2 برابر bitrate میتواند تاثیری تا 4 برابری بر روی قیمت تجهیزات داشته باشد.

از آنجایی که بسیاری از مشتریان با مفهوم Bitrate و قدرت آنالیز دستگاه آشنایی ندارند، معمولا نمیتوانند دلیل تفاوت بسیار زیاد بین قیمت تجهیزات را تشخیص دهند. در بسیاری موارد وارد کنندگان ایرانی به علت عدم آگاهی تنها اقدام به وارد کردن تجهیزات با قیمت کمتر می کنند.

مثالهایی از تاثیر Bitrate بر روی تجهیزات مداربسته

در کاتالوگ یک دستگاه NVR 32 کانال در قسمت ,Encoding قدرت انکودینگ دستگاه به این صورت مطرح شده:

240fps@1080p, 480fps@720p, 960fps@D1p

این بدین معناست که دستگاه اشاره شده امکان ضبط نهایتا 240 فریم در ثانیه با کیفیت 1080p (2مگا پیکسل) را دارد و در صورتی که بخواهید تمام 32 کانال دستگاه را با این کیفیت ضبط کنید تعداد فریم ضبط برای هر دوربین 7 فریم در ثانیه خواهد بود که به هیچ عنوان مناسب نیست. در نتیجه باید دوربین ها را کیفیت پایین تری ضبط کرد.

  1. فناوری SenseUp در دوربین مداربسته
  2. فناوری Digital noise reduction) DNR) در دوربین مداربسته
  3. دوربین مداربسته وریفوکال

10 تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته

بازدید : 235
يکشنبه 19 دی 1400 زمان : 15:16

تشخیص چهره Face Detection دوربین مداربسته چیست؟

تشخیص-چهره-Face-Detection-دوربین-مداربسته-چیست؟,,
قابلیت تشخیص چهره یکی از امکانات جالب در دوربین های سری اسمارت است. قابلیتی که برای بسیاری از مصرف کننده ها بسیار جذاب به نظر می رسد. این دسته از دوربین های مداربسته در تشخیص و شناسایی چهره افراد در حال تردد در مجموعه ها و سازمان ها بسیار کاربردی هستند. با استفاده از قابلیت های تشخیص چهره در این دوربین های مداربسته می توان عملکرد سیستم های نظارتی اتاق های کنترل، مدارهای آلارم اتوماتیک، دستورات ارسالی به دوربین های PTZ جهت زوم کردن بر روی سوژه های مورد نظر و … را بهبود بخشید. به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر در دوربین های تحت شبکه قابلیت تشخیص چهره تنها در این نوع از دوربین ها وجود دارد. و تاکنون دوربین های آنالوگ نسل جدید با این قابلیت تولید نشده اند.

منظور از تشخیص چهره (Face Detection) در دوربین مداربسته چیست؟

زمانی که صحبت از امکانات پردازش تصویر در دوربین مداربسته به میان می آید در واقع منظور بخشی از توانایی های موجود در قابلیت های پردازش تصویری (Video Content Analytics) یا به اختصار VCA است. تمامی مکانیزم های هوشمند تجزیه و تحلیل تصویری در واقع بخشی از علم پردازش تصویر محسوب می شوند، که از جمله می توان به مکانیزم های ساده ای مانند حرکت در تصویر (Motion Detection)، شناسایی چهره (Face Capture)، تشخیص چهره (Face Detection) و ... اشاره نمود.

نحوه عملکرد تشخیص چهره در دوربین های مداربسته

این دوربین ها با استفاده از الگوریتم های خاصی که در نرم افزار آنها تعریف شده است(مانند فاصله میان چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت و …) می توانند چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند. منظور از زوایای مختلف، تشخیص چهره از روبرو یا نیم رخ است که این امر به نرم افزار دوربین مدار بسته بستگی دارد. ولی معمولا تا زاویه 45 درجه رااز روبرو تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به تحلیل و پردازش تصاویر می رسد که بدین صورت است که دوربین از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در بایگانی دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می کند و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از روز و ساعت ورود افراد دسترسی داشته باشید.

تفاوت تشخیص چهره Face Detection و شناسایی چهره Face Capture در دوربین مداربسته

در هنگام خرید باید به این نکته توجه نمایید که دو نوع از قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته وجود دارد که با هم متفاوت اند. یکی قابلیت Face Detection و دیگری قابلیت Face Capture است. در قابلیت فیس کپچر تنها امکان تشخیص صورت افراد میسر است و امکان تمایز چهره های مختلف در آن وجود ندارد. اما در قابلیت Face Detection یا شناسایی چهره، عملکرد هوشمندانه و پیشرفته تری دارد و امکان تشخیص چهره های مختلف در آن امکان پذیر است. بعنوان مثال زمانی که چهره فردی توسط دوربین شناسایی می گردد در صورت ورود فرد مورد نظر به قسمت های مختلف مجموعه، امکان tracking یا ردیابی آن فرد در هر لحظه وجود دارد و در صورت ورود به مکان های غیر مجاز با تعبیه دستگاه آلارم می توان اطلاع رسانی مربوطه را انجام داد.

محاسن دوربین های مدار بسته تشخیص چهره

1. کمک به جمع آوری مدارک و شواهد

اگر در محل کارتان نیازمند سیستم نظارتی هستید که بتواند در جمع آوری شواهد و مدارک در هنگام نیاز به کمکتان بیاید دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره کارایی لازم را در این خصوص دارند. و می توانند مدارک کافی را برای مشاهده تمام اتفاقات رخ داده در اختیارتان بگذارند.

2. جلوگیری از وقوع جرم

در واقع یکی از وظایف اصلی یک سیستم نظارتی جلوگیری از وقوع جرم و جنایت است و این سیستم ها می توانند عملکردی پیشگیرانه در وقوع جرم و بزه داشته باشند. در این راستا با نصب دوربین های مداربسته تشخیص چهره در مکان هایی با امکان بالای وقوع جرم می توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نمود.

3. ارتقا امکانات نظارتی و کنترل و مدیریت فعالیت ها و رخداد ها

فعالیت و رخداد های زیادی وجود دارند که روزانه در یک ساختمان یا محیط اداری بوقوع می پیوندند. زمانی که سیستم نظارتی خود را به دوربین های تشخیص چهره مجهز می کنید می توانید نظارت بهتری بر فعالیت افراد درون سازمان خود داشته باشید.

مصرف برق دوربین مداربسته

میزان مصرف برق دوربین مداربسته یکی از مشخصاتی که در زمان انتخاب منبع تغذیه یا UPS مناسب برای دوربین ها مورد توجه قرار می گیرد.

مصرف برق دوربین مداربسته به چه عواملی وابسته است؟

  • نوع چیپ تصویر دوربین: چیپ های تصویر CCD مصرف برقی به مراتب بالاتر از چیپ های CMOS دارند.
  • قدرت دید در شب IR:ال ای دی های IR با توجه به میزان قدرت و نوع آنها نیاز به برق دارند.
  • گردان بودن یا ثابت بودن دوربین: در دوربین های گردان علاوه بر برق مصرف شده در چیپ تصویر و IR برای گردش دوربین نیز به برق نیاز خواهد بود.

میزان مصرف هر دوربین تقریبا چقدر است؟

میزان مصرف دوربین های مداربسته با دید در شب تا 30 متر و چیپ تصویر CMOS معمولا زیر 5 وات است. میزان مصرف دوربین های مداربسته با همان مشخصات و با چیپ CCD حداکثر 7.5 وات مصرف خواهد داشت.

در دوربین های گردان با توجه به نیاز به مدار مکانیکی مصرف برق دوربین به مراتب بالاتر خواهد بود و میتواند بین 10 تا 40 وات با توجه به نوع و سرعت موتور مصرف برق داشته باشد. توجه داشته باشید که در حالت ثابت مصرف برق دوربین های گردان تفاوت چندانی با دوربین های ثابت ندارد.

میزان مصرف دقیق دوربین را چطور به دست آوریم؟

میزان برق مصرفی هر دوربین با واحد وات در دیتاشیت آن قید شده است. سعی کنید برای محاسبات دقیق حتما از این اطلاعات استفاده کنید.

هر دوربین چند آمپر جریان می کشد؟

دوربین های ثابت معمولا 12 ولتی هستند و از انجا که توان مصرفی آنها در بیشترین حالت بین 5 تا 10 وات خواهد بود میزان جریان آنها بین 0.5 تا 1 آمپر خواهد بود. در دوریبن های گردان دوربین معمولا 24 ولتی خواهد بود و میزان جریان مصرفی آن در بیشترین حالت از 2 آمپر تجاوز نخواهد کرد.

نصب دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

قیمت یو پی اس

سوئیچ شبکه 4 پورت

بازدید : 232
سه شنبه 30 آذر 1400 زمان : 10:44

یکی از قسمت های مهم در یک سیستم مداربسته تحت شبکه ضبط تصاویری است که توسط دوربین گرفته شده، حال بسته به سیستمی که راه اندازی شده روش های ضبط تصاویر متفاوت خواهند بود. این سیستم ها به دو گروه زیر تقسیم بندی می گردند:

  • سیستم هایی که از دستگاه ضبط ان وی آر (NVR) برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.
  • سیستم های مبتنی بر PC Server که از سرورهای کامپیوتری برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد با توجه به بسترسازی صورت گرفته در سیستم مداربسته روش های ضبط تصاویر می توانند متفاوت باشند زیرا تکنولوژی بکار رفته در هر کدام از دستگاه های فوق برای مدیریت، ضبط و ذخیره سازی تصاویر، پخش زنده، بازپخش و سایر قابلیت های موجود متفاوت است. با توجه به اینکه کاربران اغلب با نحوه کارکرد دستگاه ضبط NVR در یک سیستم مداربسته آشنا هستند در ادامه ابتدا به معرفی سایر روش ها و دستگاه های مورد استفاده در سیستم های مبتنی بر سرورهای کامپیوتری و مقایسه و سپس ذکر تفاوت های آنها با نحوه ضبط در دستگاه NVR می پردازیم:

NAS یا Network attached storage یک روش ذخیره سازی برای دیتاهای کامپیوتری است که قابلیت اتصال به شبکه های کامپیوتری را دارد. روش ذخیره سازی به صورت NAS می تواند شامل سخت افزار، نرم افزار و یا به طور کلی پیکربندی آن باشد. ولی اغلب به عنوان یک کامپیوتر تخصصی هدفمند در نظر گرفته می شود. ساده ترین تعریف NAS عبارت است از: “هر سروری که فایل های ذخیره شده خود را با دیگران در شبکه به اشتراک بگذارد .

اما در سیستم های مداربسته، منظور از NAS در واقع سرورهای کوچکی هستند که عمل ضبط و مدیریت تصاویر را در شبکه به عهده دارند. در واقع زمانی که شرایط طوری باشد که مجبور به استفاده از سیستم های کامپیوتری به جای دستگاه ضبط NVR باشید می توانید از سرورهای NAS استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سرور NAS

  • پشتیبانی از قابلیت RAID

یکی از قابلیت های سیستم NAS پشتیبانی از سیستم RAID در ذخیره سازی تصاویر است. همانطور که قبلا نیز در مورد این سیستم ذخیره سازی توضیح دادیم وجود سیستم RAID باعث می شود تا در صورت خراب شدن یک هارد اطلاعات حیاتی بر روی هارد دیگر بک آپ گیری شوند و از دست نروند. توصیه می شود در هنگام انتخاب سرور NAS نوعی از آن را انتخاب کنید که از سیستم RAID پشتیبانی می کند.

  • امنیت

در صورت استفاده از سرور NAS برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته بهتر است که سروری را انتخاب نمائید که اتصال سرور به مرورگر در آن امن باشد.

ضبط به صورت NAS

  • بزرگی پروژه

یکی از موراد بسیار مهم در هنگام انتخاب سرور NAS این است که این نکته را در نظر بگیرید که آیا در آینده قصد توسعه تعداد دوربین های مداربسته را دارید یا خیر. زیرا چنانچه قصد توسعه سیستم خود را داشته باشید باید از یک NAS قوی تر(برای مثال با ظرفیت RAM هارد بالاتر) استفاده کنید که بتواند تعداد بیشتری دوربین را ساپورت کند.

  • رابط گرافیکی

در هنگام انتخاب NAS Storage خود به رابط گرافیکی Graphic User Interface آن نیز توجه نمائید. زیرا این رابط کاربری گرافیکی رابطه مستقیم با نحوه مدیریت، کیفیت ضبط و پخش تصاویر دارد.

  • کیفیت هارد دیسک ها

در سیستم ضبط NAS با توجه به موارد گفته شده بهتر است از هارد دیسک مخصوص دوربین مداربسته با کیفیت بالا استفاده کنید تا در صورت عملکرد شبانه روزی سیستم مشکلی برای ذخیره تصاویر پیش نیاید.

  • پورت شبکه

ظرفیت پهنای باند پورت شبکه سرور NAS نیز از جمله موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود زیرا تعیین کننده سرعت انتقال اطلاعات بر روی شبکه است. برای مثال پهنای باند ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ بسیار مناسب است. برخی از سرور های قدرتمند تر نیز دارای دور پورت شبکه برای انتقال تصاویر هستند.

تفاوت سرور NAS و NVR

امنیت

یکی از تفاوت های موجود میان این دو امنیت بالاتر دستگاه NVR است زیرا دستگاه NVR دستگاهی تخصصی است که تنها برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین های مداربسته طراحی شده و فاقد آپشن های نرم افزاری اضافه دیگری است که در یک سرور کامپیوتری وجود دارد به همین دلیل به هنگام اتصال به شبکه به صورت LAN یا WAN در مقابل خطر نفوذ ویروس های کامپیوتری مقاوم تر اند.

هزینه

از لحاظ هزینه ای که بابت هر کدام از این دو روش می کنید روش NAS روش پرهزینه تری است زیرا در نهایت با آن می توانید تا حداکثر 2 الی 4 دوربین IP را ساپورت کنید و برای هر دوربین اضافه تری باید هزینه بپردازید اما در NVR چنین محدودیتی وجود ندارد.

1. https://hiktejarat.com/cabletestingusageinsureillance/

2. 4

3. 57

4. https://hiktejarat.com/product/ipc-d120/

5. 4

6. 50

7. https://hiktejarat.com/product/nx-hd5212/

8. 4

9. 38

10. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-دام-هایک-ویژن-7/

11. 4

12. 33

بازدید : 215
سه شنبه 30 آذر 1400 زمان : 10:43

دوربین های مدار بسته با قابلیت رم SD، از جمله دوربین های IP (تحت شبکه) بوده که مجهز به یک اسلات و یا درگاه کارت حافظه است. این نوع دوربین ها، بدون نیاز به دستگاه های NVR و یا سرور، امکان ضبط تصاویر را فراهم می کند. عبارت Built-in Micro SD در مشخصات دوربین های مدار بسته، به معنی پشتیبانی از رم SD کارت است. این قابلیت، بسته به نوع دوربین ها، می تواند تا ظرفیت 128 گیگابایت باشد و با کیفیت های ضبط مختلف، امکان ثبت تصاویر را تا حداکثر یک هفته فراهم می کند.

با استفاده از این قابلیت، می توان دوربین ها را به نحوی تنظیم نمود که در صورت قطع اتصال دوربین از NVR و یا سرور، بتوان تصاویر در کارت حافظه (SD Card) ذخیره کرد. (البته در این حالت، دیگر امکان مشاهده ی تصاویر وجود ندارد.)

مشکلات دوربین حافظه دار

از مشکلات این دوربین، ظرفیت کم کارت های حافظه است. حجم این SD کارت ها در مدت زمان های کوتاه پُر می شود. در نتیجه بهتر است از این قابلیت برای ثبت تنها حرکت ها(Motion detection) استفاده گردد. از لحاظ امنیتی، ثبت و ذخیره ی ویدئو در کارت های حافظه، توصیه نمی شود. چراکه در صورتی که دوربین ها آسیب ببینند و یا به سرقت روند، امکان مشاهده ی تصاویر پیش از وقوع حادثه، نیست.

https://tiamcctv.com/product/tl-sg1016/12.7

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2665g0-izs/15

https://tiamcctv.com/product/nx-dvr108-t1/3.5

https://tiamcctv.com/product/td-8523ie20m-ar15/9

بازدید : 234
سه شنبه 30 آذر 1400 زمان : 10:42

در دوربین ها و سیستم های مداربسته همانند بسیاری از سایر محصولات الکترونیکی استانداردهایی در نظر گرفته می شود که این محصولات می بایست از آن پیروی کنند. در مورد دوربین های مداربسته این استاندارد ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند استانداردهای مربوط به مقاومت ساختاری آنها در برابر عوامل بیرونی و استانداردهای دیگر مرتبط با ویژگی های نرم افزاری(مانند ONVIF که به طور کامل در مقاله ای جداگانه توضیح داده ایم). در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

استاندارد IP

حتما تا بحال اصطلاح ضد آب یا واتر پروف به گوشتان خورده است. بسیاری از لوازمی که می خرید مانند دوربین های عکسبرداری، ساعت مچی، گوشی همراه و … ممکن است در حین حمل از دستتان افتاده و در آب(استخر، دریا و…) فرو رود. به همین دلیل شرکت های سازنده برای ارتقا کیفیت و ماندگاری محصولات خود آنها را بر طبق استاندارد هایی خاص می سازند. در مورد دوربین مداربسته چون وسیله قابل حملی نیست و در یک جای ثابت نصب می گردد مطابق با استانداردی با نام IP و NEMA درجه بندی می گردد.

IP از روی عبارت Product Ingress Protection یا “مقاومت در برابر نفوذ” مشتق شده و می توانید آن را به صورت ورژن های مختلفی همچون IP55 ،IP67 و IP69K در کاتالوگ دوربین های مداربسته یا تجهیزات دیگر مشاهده نمائید. این ورژن ها هر کدام درجه بندی از استاندارد IP هستند که توسط سازمان بین المللی استاندارد EN 60529 برای تعیین میزان مقاومت محصولات در برابر نفوذ آب با در نظر گرفتن شرایط مختلفی نظیر عمق، فشار، پاشش و …در دماهای مختلف تعیین شده است.

تشریح کد IP دوربین مدار بسته

همانطور که می بینید استاندارد IP شامل دو حرف یا دو بخش است که بنابر آنچه که موسسه استاندارد بین المللی تعریف نموده است این دو بخش شامل :

  • بخش اول که به مقاومت وسیله در برابر نفوذ جامدات مانند خاک، گرد و غبار و … اشاره داشته و با اعدادی شامل 0 تا 6 نمایش داده می شود.
  • عدد دوم به مقاومت وسیله در برابر نفوذ مایعات اشاره دارد و با اعدادی در محدوده 0 تا 9 نمایش داده می شود.

حال به تشریح معنی هر کدام از اعداد بالا می پردازیم:

  • اعداد بخش اول:

رقم اول نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه دستگاه در برابر نفوذ عوامل جامد خارجی به قطعات حساس (به عنوان مثال، قطعات رسانا و قطعات متحرک) فراهم می کند.

0 به معنی عدم مقاومت
1 مقاومت در برابر نفوذ ذرات جامد یا سطح دست انسان تا 50 میلیمتر
2 عدم امکان نفوذ برای انگشت انسان یا سایر اجسام با ابعاد مشابه تا 12.5 میلیمتر
3 مقاوم به نفوذ سیم و سایر ابزارها از 2.5 میلیمتر به بالا
4 مقاوم به نفوذ انواع سیم، پیچگشتی، حشرات بزرگ از 1 میلیمتر به بالا
5 مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار اما نه به طور کامل و امکان نفوذ غبار تا حدی که به عملکرد صحیح دستگاه اختلال وارد نشود وجود دارد
6 مقاومت کامل در برابر نفوذ گرد و غبار
  • اعداد بخش دوم:

رقم دوم نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه در مقابل نفوذ صدمه زننده آب فرآهم می کند.

1 عدم مقاومت
2 مقاوم در برابر نفوذ آب قطره ای (قطره ای که عمودی چکیده می شود)
3 مقاوم در برابر نفوذ آب هنگامی که سطح مورد نظر زاویه 15 درجه ای نسبت به موقعیت نرمال خود دارد
4 مقاوم در برابر پاشش آب از هر زاویه ای
5 مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود
6 مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت بسیار زیاد دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود
6k مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت بسیار زیاد دستگاه واترجت با فشار اضافه از تمام زوایا پاشیده می شود
7 مقاوم در برابر نفوذ آبی تا عمق 1 متر
8 مقاوم در برابر نفوذ آبی به عمق 1 متر یا بیشتر(معمولا تا 3 متر)
9 مقاوم در برابر نفوذ آب با فشار و دمای بالا

مطابق با این استاندارد پس از کد IP حروفی می آید که در زیر اشاره می کنیم:

F مقاومت در برابر نفوذ روغن
H مقاوم در برابر دمای بالا
M برای تست تجهیزات متحرک
S برای تجهیزات ثابت و ایستا در تست مقاوت
W شاخص آب و هوایی

استاندارد IP66 و IP67

از جمله آخرین ورژن های استاندارد IP در سیستم های مداربسته هستند. همانطور که گفتیم رقم اول نشان دهنده مقاومت نسبت به ذرات جامد مانند گرد و غبار و … و رقم دوم مقاومت نسب به نفوذ آب را نشان می دهد بنابر این در استاندارد IP66 نشان دهنده این است که دوربین مداربسته دارای مقاومت کامل در برابر نفوذ گرد و غبار و در برابر نفوذ آبی است که با قدرت بسیار زیاد در حد دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود. همچنین استاندارد IP67 نیز نشان دهنده این است که مطابق با عدد اول آن 6 دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار و خاک کاملا مقاوم بوده و مطابق با عدد دوم یعنی 7 دستگاه می تواند در عمق حداکثر 1 متر نیز در برابر نفوذ آب مقاوم است.

استاندارد NEMA

NEMA مخفف عبارت National Electrical Manufacturers Association است که برای انواع مختلف ضمائم الکتریکی که معمولا در امور صنعتی کاربرد دارند استفاده می شود. این استاندارد نیز دارای ورژن های مختلفی اعم از 1، 2، 3R، 3S، 3X، 4X، 6P و …است. وجود استاندارد NEMA در یک محصول نشانگر مقاومت کامل آن در برابر غرق شدن کامل در مایعات مختلف (آب و روغن و …) است. برای مثال در نمای 3X، X نشان دهنده مقاومت در برابر خوردگی یا زنگ زدگی که معمولا در مجاورت آب نمک دار رخ می دهد است. و یا نمای 6 نشان دهنده مقاومت در غرق شدگی در مدت زمان اندک و 6P نشان دهنده مقاومت در مدت زمان طولانی تر است.

استاندارد IK

رتبه بندی استاندارد IK نیز به صورت IKXX تعریف می شود، که “XX” می تواند اعدادی از 00 تا 10 باشد. این اعداد نشان دهنده میزان مقاومت محفظه های الکتریکی در برابر اثرات مکانیکی خارجی یا ضربات سخت است. در زیر ورژن های مختلف آن تشریح شده اند:

IK00 بدون مقاومت در برابر ضربه
IK01 مقاومت در برابر 0.14 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 56 میلی متری است
IK02 مقاومت در برابر 0.2 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 80 میلی متری است
IK03 مقاومت در برابر 0.35 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.2 کیلوگرمی از فاصله 140 میلی متری است
IK04 مقاومت در برابر 0.5 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 200 میلی متری است
IK05 مقاومت در برابر 0.7 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 280 میلی متری است
IK06 مقاومت در برابر 1 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK07 مقاومت در برابر 2 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0. 5 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK08 مقاومت در برابر 5 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 1.7 کیلوگرمی از فاصله 300 میلی متری است
IK09 مقاومت در برابر 10 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 5 کیلوگرمی از فاصله 200 میلی متری است
IK10 مقاومت در برابر 20 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 5 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK10+ مقاومت در برابر 40 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 10 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است

1. https://hiktejarat.com/retail/

2. https://hiktejarat.com/product/دستگاه-ضبط-تصاویر-توربو-اچ-دی-32-کانال-ها/

3. https://hiktejarat.com/installation-of-cctv-cameras-in-medical-offices/

4. https://hiktejarat.com/product/آنتن-وایرلس-میکروتیک-مدل-omnitik-5-ac-2/

بازدید : 204
چهارشنبه 10 آذر 1400 زمان : 12:15

دوربین مداربسته بولت سری PT (Pan/Tilt) با نام تجاری IPC74X دارای ساختاری قدرتمند و مستحکم است و می تواند در محل نصب با زاویه مورد نظر کاملا قفل شده و صحنه ای با میدان دید عریض را زیر نظر بگیرد و یا بجای یک دوربی مداربسته بولت یا دوربین مداربسته PTZ موتورایز عمل نماید. بدلیل ساختار ویژه، این دوربین مداربسته براحتی می تواند در حالت افقی چرخش 0 تا 250 درجه داشته و در حالت عمودی محدوده ای 100 درجه ای (-50 تا +50) را پوشش دهد.

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

بهترین جای کار در این چرخش، قابلیت کنترل درجه چرخش بصورت ریموت و بدون حضور فیزیکی برای تنظیم دوربین مداربسته است. ضمن اینکه بیش از 400حالت اسکن و گردش نیز در این دوربین مداربسته یونی ویو پشتیبانی می شود.

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

چیپست حافظه داخلی 32 گیگابایتی پرسرعت

یکی از جالب ترین بخشهای این دوربین مداربسته یونی ویو که قرار است در محصولات دیگر نیز وجود داشته باشد به این حافظه پرسرعت بر می گردد. در این دوربین مداربسته Uniview بجای استفاده از یک اسلات حافظه SD، از چیپست حافظه eMMC (یک تکنولوژی رایج در تجهیزات پرتابل و موبایل) در روی بورد دوربین مداربسته استفاده شده است که خیلی بهتر از یک کارت حافظه SD عمل کرده و بسیار قابل اعتماد است. حافظه eMMC بکار رفته در این دوربین مداربسته یونی ویو در بسیاری از موبایلها و تبلتها هم استفاده می شود. علت این استفاده رایج به سرعت خواندن و نوشتن بالای این حافظه ها بر میگردد. سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه eMMC سه برابر و سرعت نوشتن اطلاعات هم دو برابر حافظه SD است. ضمن اینکه عمر طولانی این حافظه ها در مقابل حافظه های SD نیز حس اعتماد بالاتری به کاربر می بخشد. طول عمر حافظه های eMMC 20 برابر بیشتر از میانگین عمر کارت حافظه های SD است.

>دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

تکنولوژی فشرده سازی H.265 و U-Code دوربین مداربسته

همانطور که در مقاله ای مجزا به فشرده سازی 95 درصدی کدک هوشمند U-Code شرکت یونی ویو پرداختیم، این تکنولوژی فشرده سازی که بر اساس کدک H.265 طراحی شده است می تواند به صرفه جویی 95 درصدی از حافظه و پهنای باند منجر شود. ضمن اینکه این فشرده سازی در NVR امکان پخش سریع تصاویر یا امکان بازیابی دقیق لحظات ویژه تصویر را در اختیار کاربر می گذارد.

قابلیتهای هوشمند دوربین مداربسته IPC744SR5-PF40

در دوربین مداربسته سری IPC74X همانند دیگر محصولات شرکت یونی ویو بر اساس پلتفرم H.265، قابلیتهایی مثل تحلیلگر ویدئویی پیشرفته و اختصاصی، تشخیص چهره، تشخیص ورود، عبور از خط و شمارش افراد نیز بخوبی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

کاربرد در فضای داخلی یا فضای آزاد

دوربین مداربسته تحت شبکه IPC74X بر اساس استاندارد IP66 می تواند در هر دو محیط بخوبی مورد استفاده قرار گیرد.

در سری IPC74X دو دوربین مداربسته قرار دارند که در زیر می توانید به مشخصاتشان نگاهی بیندازید.

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

موتور مورد استفاده در پایه دوربین مداربسته IPC744SR5-PF40 از دقت بالای 0.1 درجه در هنگام چرخش برخوردار است. سرعت چرخش افقی این دوربین مداربسته تحت شبکه 30 درجه در ثانیه و سرعت چرخش عمودی آن نیز 10 درجه در ثانیه است. با این قابلیتها این دوربین مداربسته بخوبی می تواند بعنوان یک دوربین مداربسته PTZ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم نور دید در شب(IR) این دوربین مداربسته یونی ویو قادر است تا فاصله 50 متری را بخوبی پوشش دهد و برخوراری از شیشه ضد شکست نور و رفلکس بکار رفته در جلوی دوربین باعث می شود قابلیت انتقال نور IR افزایش یابد.

از قابلیتهای حفاظتی خوب این دوربین مداربسته می توان به محدوده دمای قابل تحمل خوب دستگاه اشاره کرد که می تواند در محیطی با دمای 35 درجه سانتیگراد زیر صفر تا دمای 60 درجه سانتیگراد بالای صفر به کار بپردازد. ضمن اینکه قادر است در مقابل نوسانات ولتاژ در محدوده ±25% بدون هیچ مشکلی به عملکرد خوب خود بدون هرگونه قطعی یا ریست دستگاه ادامه دهد.

قابلیتهایی مثل 3D DNR و WDR، پوشش ROI و ماسک بخشی از تصویر، تشخیص صدا نیز از دیگر قابلیتهای پرکاربرد در این دوربین مداربسته است.

دوربین تی وی تی قیمت دوربین مداربسته شرکت نصب دوربین مدار بسته شرکت هایک ویژن

دوره ای بود که دوربین مداربسته SD مشهور بود، پس از آن دوره به دوربین مداربسته 1080P رسیدیم. اما امروز دیگر دوربینهای مداربسته آنالوگ HD با رزولوشنی معادل 4 مگاپیکسل یا بالا در صدر خرید قرار می گیرند.

در این مقاله به بررسی دو دوربین مداربسته جدید شرکت داهوا با پلتفرم CVI 3.0 با نامهای A43AG23 (دوربین مداربسته turret) و A43AB23 (دوربین مداربسته بولت) می پردازیم و درکنار آنها نیز از DVR همین شرکت با نام C52A1N برای بررسی تفاوتهای دوربینهای مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه می پردازیم.

دوربین مداربسته آنالوگ HD 4 مگاپیکسلی داهوا تصاویری تقریبا معادل دوربینهای مداربسته تحت شبکه همرده اش دارد. شرایطی مثل نور کامل، نور کم و صحنه های نیازمند WDR از موقعیتهایی بود که تقریبا کارکردی یکسان داشتند. قیمت دوربینهای مداربسته آنالوگ HD در این رده تقریبا نسبت به همرده هایشان در بین دوربینهای مداربسته تحت شبکه 35 تا 40 درصد کمتر است.

بعلاوه قابلیت بهره مندی از کابلهای بلند و بهبود فاصله انتقال تصاویر بر روی کابل کواکسیال تا تقریبا 457 متر (1500 فوت) بدون افت می تواند قابلیت رقابتی را بهبود بخشد.

مهم ترین محدودیت تکنولوژی CVI 3.0 دوربینهای مداربسته آنالوگ HD به نرخ ضبط فریمها باز می گردد. برای مثال مدلهای دوربین مداربسته ای که در حال بررسی هستیم تنها در حداکثر سرعت 15 فریم در ثانیه قادر به ضبط تصاویر هستند(رزولوشن حداکثر 2688*1520) و تقریبا در بین دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه هم این موضوع کمی صادق است. البته بازهم در بسیاری از موارد این میزان نرخ فریم ضبط تصاویر کافی است. تقریبا میانگین نرخ فریم مورد نیاز ضبط تصاویر در کاربردها کمی پایینتر از 15 فریم در حالت استاندارد است.

با توجه به کیفیت متعادل دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 و قیمت پایینتر در مقابل دوربینهای مداربسته تحت شبکه، رقیب قدرتمندی به حساب می آیند.

نبود امکانات و قابلیتهای پیشرفته اما بازار خوب!

نسخه سوم محصولات داهوا تقریبا امکانات پیشرفته ای ندارند.

  • عدم پشتیبانی از TVI/AHD : در حال حاضر C52A1N از تکنولوژیهای دیگر آنالوگ HD پشتیبانی نمی کند، یعنی تکنولوژیهایی مثل TVI یا AHD هنوز در لیست سازگاری نیستند. البته Dahua قرار است در ماههای آینده با فرم ور جدید این امکان را ارتقاء دهد.
  • نبود PoC : انتقال انرژی از طریق کابلهای کواکسیال هنوز در بسیاری از محصولات ممکن نیست. هنوز هم جریان تصویری و انرژی الکتریکی باید بصورت مجزا منتقل شوند.

البته شرکتهایی هم مثل هایک ویژن اعلام کرده اند که این ویژگیها بر روی دوربینهای مداربسته TVI و رکوردرهای TVI ممکن خواهد بود اما هنوز در محصولات فروخته شده در آمریکای شمالی این قابلیتها ارائه نمی شود.

شکل ظاهری دوربین مداربسته

دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 خیلی شبیه دوربینهای مداربسته آنالوگ HD رایج هستند و تنها یک خروجی مجزای دیگر برای تصویر CVI و SD در کنار کابل برق وجود دارد. از نظر ظاهری خیلی این دوربینهای مداربسته با دوربینهای مداربسته تحت شبکه رقیب شباهت دارند:

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

بعلاوه C52A1N یک DVR 4 کاناله آنالوگ HD است که دارای ورودیهای BNC برای تصاویر آنالوگ SD/CVI می باشد. در زیر تصاویر پنل جلویی و پشتی این دی وی آر را مشاهده می نمایید:

دستگاه DVR داهوا

کیفیت ارسال تصاویر در فاصله زیاد

تصاویر با رزولوشن بالا در طول کابل رایج RG59U در محدوده 30 متر تا 762 مورد بررسی قرار گرفتند.

در بررسیهای ما طول کابل تا 150 متر تقریبا تاثیر کمی روی کیفیت تصاویر (رنگ و جزئیات) داشته است. بر روی کابلی بین 300 تا 450 متر تصاویر کمی لکه دار و رنگها غلظت کمتری دارند و تاثیر کلی بر روی تصاویر ، ناچیز است. در آخر در کابلی بمسافت بیش از 600 متر رنگ پریدگی تصاویر و لکه ها بیشتر به چشم می خورند و جزئیات چهره و جدول آزمون بینایی وضوح کمتری دارند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کیفیت تصاویر در مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا را در کنار یک دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قرار داده و مقایسات را در تصاویری به شما ارائه کرده ایم.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در روز و شب کیفیت تصاویر بین دو دوربین مداربسته یکسان بود. دوربین مداربسته CVI نویز کمتری داشت اما در جزئیات ظاهری تقریبا یکسان بودند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا
کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کارایی WDR

تفاوت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی CVI در صحنه WDR، در مقایسه با دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قابل مشاهده است:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در صحنه ای که نور پشت سر قوی باشد یا جایی که دری در انتهای تصویر باز شده باشد تقریبا کارایی دو دوربین مداربسته یکسان است و جزئیات و تابلوی سنجش بینایی بخوبی قابل مشاهده است. در صحنه های تاریکتر جزئیات تصویر دوربین مداربسته داهوا اصلا جالب نیست و جزئیات چهره در دوربین مداربسته رقیب بهتر دیده می شود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

مقایسه کدک هوشمند و پهنای باند دوربین مداربسته

برای مقایسه دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی HDCVI داهوا را در کنار دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی از همین برند قرار دادیم و میزان نرخ انتقال بیتها در شرایط Night/Day Time را بررسی کردیم. در حالت Nighttime نرخ انتقال بیتها تقریبا 3 برابر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی Turret Dome هایک ویژن بود ولی در Daytime این میزان بسیار کمتر از رقیب بود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

توجه داشته باشید که داهوا از کدک H.264+ خودش استفاده می کند.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
دوربین مدار بسته / دوربین مداربسته / هایک ویژن / تی وی تی / دوربین مداربسته هایک ویژن و تی وی تی / تکنولوژی / اخبار تکنولوژی
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 95
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 2952
  • بازدید سال : 7839
  • بازدید کلی : 407714
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه